• Bloc Xarxanet
  • Voluntariat.org
  • Blocs d'entitats
  • Sobre el projecte
  • Contactar
  • Registreu-vos
  • Inicieu sessió
  • Què ofereix xarxanet.org?
  • Subscriu-te al butlletí
  • Troba la teva entitat
  • Quiosc Associatiu
  • Fes-te voluntari
  • Butlletins
Xarxanet
  • Inici
  • Recursos
    • Económic
    • Formació
    • Informàtic
    • Jurídic
    • Projectes
    • General
  • Notícies
    • Ambiental
    • Comunitari
    • Cultural
    • Social
    • Internacional
    • Econòmic
    • Formació
    • Informàtic
    • Jurídic
    • Projectes
  • Agenda
    • Actes
    • Cursos
    • Esdeveniments antics
  • Finançament
    • Públic
    • Privat
    • Premis
    • Subvenció
    • Beques
    • Altres
  • Què pots fer a Xarxanet?
    • T'ajudem?
    • Publica continguts
    • Assessora't gratuïtament
    • Crea una pàgina web
    • Fes córrer la veu
    • Publica el teu esdeveniment
  • Àmbits associatius
    • Ambiental
    • Comunitari
    • Cultural
    • Social
    • Internacional
      • Notícies
      • Noticias
      • News
  • Serveis d'Assesorament
    • Econòmic
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Formació
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Informàtic
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Jurídic
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Projectes
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies

“La llengua no és cap barrera”, una reflexió de Miquel Reniu

Inici » Cultural » “La llengua no és cap barrera”, una reflexió de Miquel Reniu
  • “La llengua no és cap barrera”, una reflexió de Miquel Reniu

Etiquetes

  • associacionisme
  • cultura
  • llengua
  • societat civil

Fitxers adjunts

  • Versió per a imprimirVersió per a imprimir
  • Envia a un amicEnvia a un amic
  • Versió PDFVersió PDF

"El nostre sentiment nacional, la nostra identitat com a poble, com a nació, es fonamenta de manera molt singular en la llengua i la cultura catalanes. Podríem dir que la nació catalana és un fet lingüístic i cultural". Així comença aquest article de Miquel Reniu, persona que ha ocupat diverses direccions generals del Departament d’Ensenyament de la Generalitat, ha estat Director General de Política Lingüística i president de la Comissió de Lectorats de Català a l’estranger.  

Tweet
Bookmark/Search this post with
  • La Tafanera
  • Meneame
  • del.icio.us
  • Digg
  • Diigo
  • Flinkin
  • StumbleUpon

23/03/2010 - 00:47

Entitat redactora: Ens de Comunicació Associativa

Entitats relacionades:

  • ENS DECOMUNICACIÓ ASSOCIATIVA
  • Miquel Reniu

"Catalunya, però, no és únicament un fet lingüístic i cultural, és també una realitat configurada per la història, per molts altres element i normes de vida en comú que sustenten la nostra aferrissada voluntat de ser; si bé, sense la llengua i la cultura que vehicula, el nostre sentiment nacional es veuria molt sensiblement afeblit, possiblement es fondria. Mantenir viva la nostra llengua, fer-ne normal l’ús social, és indispensable per a la nostra supervivència col·lectiva.

Per altra part, cal recordar que una llengua no és una barrera per a ningú: les llengües s’aprenen, són, ben al contrari, ponts que faciliten el diàleg, la comunicació i la integració dels uns i dels altres. Les llengües no són barreres, ni elements excloents, com ho són en alguns col·lectius nacionals la raça o la religió. Les llengües, és cert, defineixen un conjunt, però al mateix temps que l’estructuren l’obren, el fan permeable a tothom.

En l’esforç col·lectiu per a mantenir la llengua, per a fer-ne viu l’ús social, per a difondre la nostra cultura i per a integrar lingüísticament moltes persones nouvingudes a Catalunya, el paper que ha tingut el teixit associatiu català ha estat exemplar i insubstituïble: cap política lingüística no hauria estat possible sense la col·laboració i la total complicitat de les associacions catalanes.

En temps de prohibició, durant la dictadura franquista, moltes associacions van mantenir viu l’ús social del català i en van difondre el coneixement, així com el de la cultura catalana, assumint riscos i sancions de tota mena. Ara, en democràcia, el seu paper ha estat i és encara més important, en col·laboració amb la política lingüística de la Generalitat, principalment per a la integració lingüística de la nova immigració arribada a Catalunya.

Molts dels immigrants que participen en les activitats de l’associacionisme català, en el marc d’aquestes activitats s’integren lingüísticament i descobreixen el país i s’inicia, en moltíssimes ocasions, un procés de respecte mutu i d’estima cap a les coses dels uns i dels altres. Tot això es produeix, repeteixo, molt més en el marc d’aquesta participació associativa que en el marc d’altres activitats, les laborals per exemple. Són ja molts els qui, arribats a Catalunya al llarg dels anys cinquanta i seixanta, plenament integrats al país d’acollida, protagonitzen en primera línia la defensa de la llengua, de la cultura i del país. L’actuació decidida de l’associacionisme català en la promoció de la llengua ha tingut l’efecte d’un immens voluntariat lingüístic i, en el camp de la cultura, el d’un potentíssim ascensor cultural".

Publicat originàriament a Tornaveu núm. 7

Comentaris

Envia un nou comentari

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <hr> <b> <u> <acronym> <abbr>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

CAPTCHA
Aquesta pregunta es per veure si realment ets una persona i no un generador de spam.

Contingut Relacionat

Notícia Cultural Del 21 al 31 de maig, contes moçambiquesos a preus especials

Contes pel món celebra la cultura africana amb contes

Del 21 al 31 de maig, Contes pel món celebra el Dia Mundial de la Diversitat Cultural i el Dia d'Àfrica oferint els seus contes solidaris a preus especials. Es tracta dels quatre títols de la col·lecció Oràlia, originaris de Moçambic, que es poden adquirir a la seu de l'entitat i a botiga.contespelmon.org per contribuir a finançar el projecte de cooperació de l'entitat.

Notícia internacional Fes-te sentir pel control de les armes! Cartell Armes sota Control

Per un tractat sobre comerç d'armes que salvi vides

El mes de juliol de 2012 les Nacions Unides celebraran la Conferència diplomàtica per un Tractat sobre Comerç d'Armes. La coalició Armes sota Control fa una crida a la ciutadania perquè exigeixi als governs un acord legalment vinculant robust i eficaç, que protegeixi els drets humans, la vida i els mitjans de subsistència.

Propers esdeveniments d'agenda

    Curs: Coaching i direcció de persones
    24/05/2012 - 13:52
    "Mercadillo" solidari de l'Associació la Rotllana
    25/05/2012 - 17:00
    "Splenda" del Mag Lari, pels nou anys d'AEIRaval
    25/05/2012 - 21:00

Veure tots

Convocatòries de finançament

    Subvencions per a entitats socials, culturals i festives, dones, juvenils i esportives a Deltebre
    X Convocatòria d'Ajuts a Projectes de Cooperació per al Desenvolupament
    Subvencions a entitats de Sant Vicenç dels Horts que promoguin els valors de cooperació i solidaritat

Veure tots

II Congrés Europeu del Voluntariat


Tags in Etiquetes

altaveu de les cultures associacionisme associació barcelona campanya catalunya comunicació concurs conferència convocatoria cooperació crisi cultura curs desenvolupament discapacitat dones drets humans educació entitat entitats exposició FCVS finançament formació Fundació Pere Tarrés girona immigració Infància Internacional Internet jornada joventut mediambient Medi Ambient ong participació pau PFVC pobresa premi premis salut social solidaritat sostenibilitat subvencions tercer sector UNESCO voluntariat
més Tags
  • Crea un compte nou
  • Demana una contrasenya nova
  • Sobre el projecte
  • Contacte
  • Avís legal
  • Entitats promotores
  • Entitats col·laboradores
  • Mapa Web

Segueix-nos a les xarxes socials

  • Logo Facebook
  • Logo Facebook
  • Logo Twitter
  • Logo Twitter
  • Logo YouTube
  • Logo Flickr
  • Logo Slideshare
  • Logo RSS
Desenvolupament web per Equilibri

Xarxanet.org és un projecte de

  • Logo Servei Català Voluntariat
  • Logo Generalitat