• Bloc Xarxanet
  • Voluntariat.org
  • Blocs d'entitats
  • Sobre el projecte
  • Contactar
  • Registreu-vos
  • Inicieu sessió
  • Què ofereix xarxanet.org?
  • Troba la teva entitat
  • Quiosc Associatiu
  • Fes-te voluntari
  • Butlletins
Xarxanet
  • Inici
  • Recursos
    • Económic
    • Formació
    • Informàtic
    • Jurídic
    • Projectes
    • General
  • Notícies
    • Ambiental
    • Comunitari
    • Cultural
    • Social
    • Internacional
    • Econòmic
    • Formació
    • Informàtic
    • Jurídic
    • Projectes
  • Agenda
    • Actes
    • Cursos
    • Esdeveniments antics
  • Finançament
    • Públic
    • Privat
    • Premis
    • Subvenció
    • Beques
    • Altres
  • Biblioteca
  • Què pots fer a Xarxanet?
    • T'ajudem?
    • Publica continguts
    • Assessora't gratuïtament
    • Crea una pàgina web
    • Fes córrer la veu
    • Publica el teu esdeveniment
  • Àmbits associatius
    • Ambiental
    • Comunitari
    • Cultural
    • Social
    • Internacional
      • Notícies
      • Noticias
      • News
  • Serveis d'Assesorament
    • Econòmic
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Formació
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Informàtic
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Jurídic
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Projectes
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies

Els voluntaris que s'impliquen en la prevenció i extinció dels incendis forestals

Inici » Ambiental » Els voluntaris que s'impliquen en la prevenció i extinció dels incendis forestals
  • Incendi Alt Empordà 2012 (foto: flickr, garzhia)

    Incendi Alt Empordà 2012 (foto: flickr, garzhia)

Etiquetes

  • bombers
  • empordà
  • especial
  • incendi
  • iniciatives societat civil
  • Medi Ambient
  • voluntariat ambiental
  • voluntariat forestal

Fitxers adjunts

  • Versió per a imprimirVersió per a imprimir
  • Envia a un amicEnvia a un amic
  • Versió PDFVersió PDF

Un gran incendi com el que ha afectat l'Empordà mobilitza moltes persones i organismes de tot el territori i de més enllà en les tasques directes i de suport a la seva extinció. Una part fonamental són persones que actuen de manera voluntària en el que es denomina genèricament voluntariat forestal.

Tweet
Bookmark/Search this post with
  • La Tafanera
  • Meneame
  • del.icio.us
  • Digg
  • Diigo
  • StumbleUpon

06/09/2012 - 16:59

Autor: Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya (XVAC)

Entitat redactora: Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya

Què es el voluntariat forestal?

El voluntariat forestal consisteix en la participació lliure i altruista a favor del medi ambient de manera organitzada i a través de les entitats amb voluntariat que disposen de projectes dedicats a la conservació dels terrenys forestals, des de les tasques d'educació i sensibilització ambientals fins a la protecció i millora directa. Forestal no vol dir només boscos, també són terrenys forestals els matollars, els prats, una riba, les roques, un planell amb bosc o sense, etc.

Què fa el voluntariat forestal?

Les tasques dels voluntariat forestal són les de prevenir i vigilar per evitar incendis en els terrenys forestals, crear i mantenir infraestructures en aquests terrenys com xarxes de camins, punts d'aigua, senyalització, etc., executar plans de prevenció i campanyes de sensibilització entre els titulars de terrenys forestals i entre la població i recolzar en l'extinció dels incendis forestals, en coordinacio amb els organismes amb autoritat.

Les ADF/voluntaris i voluntàries forestals

Les Agrupacions de Defensa Forestal (ADF) són associacions formades per persones propietàries de terrenys forestals, els ajuntaments del seu àmbit territorial i voluntaris. La finalitat és prevenir i extingir el foc, i vigilar les zones de risc.

Les ADF es van regular a partir de l'any 1986 com a conseqüència del programa “Foc Verd” elaborat per la Generalitat de Catalunya, i van tenir el seu origen als antics grups d'extinció d'incendis i auxili immediat que es van començar a formar a principis dels anys seixanta a Catalunya.

A la mateixa època i pels mateixos motius, es van crear les unitats de Voluntaris Forestals de Catalunya que permetien participar directament en la prevenció d'incendis forestals i en la vigilància, la reconstrucció i la protecció de la riquesa forestal i faunística de Catalunya. El decret que aprovava el seu reglament va ser derogat l'any 2011 i el cos de voluntaris/àries forestals va ser dissolt però la figura del voluntariat forestal ha continuat a través de les associacions de voluntariat forestal que han facilitat la implicació social en el manteniment dels terrenys forestals donat que les ADF només podien estar formades fonamentalment per propietaris forestals i els treballadors forestals.

D'aquesta manera, les ADF i les entitats mencionades s'integren per a treballar conjuntament en les ADF/voluntaris forestals.

Els bombers voluntaris

Una part dels bombers que actuen en els incendis forestals són persones voluntàries que participen lliure i de manera altruista en les tasques pròpies del cos de bombers. No reben cap contraprestació econòmica, tot i que són rescabalats econòmicament per les hores de feina personal perdudes. La seva formació i responsabilitat és la mateixa que la dels bombers remunerats, la seva mateixa dependència administrativa però amb línies de comandament diferenciades.

Les iniciatives ciutadanes

Més enllà dels voluntaris forestals i dels bombers, així com de les entitats ambientals, també hi ha moltes persones que a títol personal aporten la seva solidaritat a favor del territori i dels damnificats.

En el cas del gran incendi de l'Empordà ha estat especialment prolífic, ja que han sorgit diverses iniciatives de la societat civil que han aglutinat milers de persones que desitgen col·laborar activament en pal·liar les conseqüències de l'incendi i evitar-ne de nous. 1català 1arbre, Recuperem l'Empordà, 1català1cabra, 1 català1voluntari (ara ja delegat al Consell Comarcal de l'Alt Empordà) són algunes d'elles, que s'estan organitzant amb els experts per valorar la millor estratègia d'actuació.

Més informació a xarxanet.org:

- El voluntariat forestal

Comentaris

Envia un nou comentari

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <hr> <b> <u> <acronym> <abbr>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

CAPTCHA
Aquesta pregunta es per veure si realment ets una persona i no un generador de spam.

Contingut Relacionat

Notícia Ambiental La primavera dels ecoemprenedors

La primavera dels ecoemprenedors

Arriba a Barcelona "Incubaeco Barcelona 2013", un programa intensiu que combina formació, assessorament, mentoring i networking amb l’objectiu de donar impuls al desenvolupament de 20 idees de negoci i iniciatives compromeses amb la sostenibilitat.

Notícia Comunitari Voluntàries del programa sociosanitari de la FAS al Centre Fòrum. Font: FAS

9 efectes positius del voluntariat

De raons per fer voluntariat n'hi ha moltes i a cadascú el motiva un aspecte diferent. Nombrosos estudis coincideixen en apuntar alguns dels efectes positius que té aquesta activitat sobre la societat.

Propers esdeveniments d'agenda

    La inclusió social d'infants i joves a debat en la 1a Jornada Mentoria
    20/06/2013 - 08:30
    L’ús de LinkedIn i d’altres xarxes professionals a les empreses culturals
    20/06/2013 - 09:00
    Una aproximació a l'artteràpia: expressió plàstica, una eina en la tasca voluntària
    20/06/2013 - 16:00

Veure tots

Convocatòries de finançament

    Convocatòria 2013 d’Ajuts a Iniciatives Socials i de Cooperació del CEESC
    Subvencions en l'àrea d'integració de persones immigrants
    Subvencions de l'Imserso per a les actuacions de turisme i termalisme per a persones amb discapacitat

Veure tots

II Congrés Europeu del Voluntariat


Tags in Etiquetes

altaveu de les cultures ambiental associacionisme barcelona campanya captació de fons catalunya comerç just comunicació concurs cooperació crisi cultura curs desenvolupament discapacitat dones drets humans educació entitat entitats exposició FCVS finançament formació Fundació Pere Tarrés gent gran immigració Infància Internet jornada joventut joves mediambient Medi Ambient ong participació pau PFVC pobresa premi premis salut social solidaritat sostenibilitat subvencions tercer sector TIC voluntariat
més Tags
  • Crea un compte nou
  • Demana una contrasenya nova
  • Sobre el projecte
  • Contacte
  • Avís legal
  • Entitats promotores
  • Entitats col·laboradores
  • Mapa Web

Segueix-nos a les xarxes socials

  • Logo Facebook
  • Logo Facebook
  • Logo Twitter
  • Logo Twitter
  • Logo YouTube
  • Logo Flickr
  • Logo Slideshare
  • Logo RSS
Desenvolupament web per Equilibri

Xarxanet.org és un projecte de

  • Logo Generalitat