Àmbit
Formació

Ja tens el teu certificat ACTIC?

Entitat redactora
Fundació Pere Tarrés
Autor/a
Marina Aguilar i Mañas (Actualitzat per Maria Bombardó Soro)
  • Imatge centre col·laborador. Font: Daniel García Peris (Flikr)
    Es tracta d'un certificat emès per la Generalitat de Catalunya que permet demostrar habilitats i actituds a l’hora de fer un ús segur i crític. Font: Daniel Garcia
  • Tauletes. Font: Ministerio TIC Colombia (Flickr)
    Per obtenir aquest certificat, s’ha de superar una prova per ordinador que acredita un determinat nivell de competències digitals. Font: Arxiu

En aquest recurs s'explica en què consisteix aquesta acreditació i els passos a seguir per realitzar la prova d’avaluació.

Índex

Què és l’ACTIC?

Es tracta de l’acrònim d’Acreditació de Competències en Tecnologies de la Informació i Comunicació. Un certificat emès per la Generalitat de Catalunya que permet a qualsevol persona de més de 16 anys demostrar, davant de qualsevol instància pública o privada, els seus coneixements, habilitats i actituds a l’hora de fer un ús segur i crític de les TIC.

Per obtenir aquest certificat, s’ha de superar una prova per ordinador que acredita un determinat nivell de competències digitals (bàsic, mitjà i avançat). 

Quines són les competències digitals?

L'Ordre EMT/47/2026, de 17 de març, per la qual s'aproven els continguts actualitzats per a l'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC), actualitza el Decret 13/2021, de 2 de març, pel qual es regula l'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC), i estableix que hi ha cinc grans àrees competencials

  • Cerca, gestió i anàlisi de la informació: Mitjançant eines digitals, es cerca i contrasta informació, i també s'organitxa i s'explota i visualitza. 
  • Comunicació i col·laboració: S'interacciona amb continguts digitals, es col·labora amb altres persones per mitjà de les tecnologies i es participa, en suma, en la transformació social i cultural a la societat digital. 
  • Creació de continguts, programació i fabricació d'objectes: Es creen i editen continguts digitals, s'integren i reelaboren, es fabriquen objectes de tecnologia digital. 
  • Seguretat, benestar i civisme: Es protegeixen sistemes i continguts, així com dades personals, i, en extensió, la salut, el benestar i l'entorn. També es gestiona la identitat en perfils digitals i s'actua cívicament en aquests entorns. 
  • Autonomia i resolució de problemes: Es comprenen i utilitzen els fonaments de la tecnologia digital, s'identifiquen i aploquen les necessitats personals i professionals, hi ha actualització competencial i es resolen problemes tècnics. 

Nivells i tipus de certificats

A partir de les competències digitals, l’ACTIC s’estructura en tres nivells. Cada un d’aquests correspon a un tipus de certificació, però també s'associen a un perfil digital concret que defineix què sap fer la persona en situacions reals en cada cas.  

  • Nivell 1 - Certificat bàsic. Perfil: participant

Aquest suposa un domini elemental de les tecnologies de la informació i la comunicació.

La certificació bàsica acredita que la persona té el nivell 1 respecte de  les sis primeres competències: cultura, participació i civisme, tecnologia digital i ús de l’ordinador i del sistema operatiu, navegació i comunicació en el món digital, tractament de la informació escrita, tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge i tractament de la informació numèrica. 

Es tracta, doncs, d’un usuari bàsic que es pot considerar inclòs en la societat digital.

  • Nivell 2 – Certificat mitjà. Perfil: actiu

Aquest suposa un domini efectiu de les tecnologies de la informació i la comunicació en relació amb els seus àmbits generals d’aplicació.

El certificat mitjà acredita que la persona té el nivell 2 respecte de les vuit competències digitals definides: cultura, participació i civisme, tecnologia digital i ús de l’ordinador i del sistema operatiu, navegació i comunicació en el món digital, tractament de la informació escrita, tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge, tractament de la informació numèrica, tractament de les dades i presentació de continguts.

Les persones amb aquest certificat són usuàries que gaudeixen d’autonomia i capacitat crítica envers l’ús de les TIC.

  • Nivell 3 – Certificat avançat. Perfil: transformador

Finalment, aquest suposa un domini avançat de les tecnologies de la informació i la comunicació en relació amb els seus àmbits específics d’aplicació.

El certificat avançat acredita que la persona té el nivell 3 respecte, com a mínim, de dues competències triades per ella mateixa entre les cincs últimes competències definides: tractament de la informació escrita, tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge, tractament de la informació numèrica, tractament de dades i presentació de continguts.

Les persones usuàries amb aquest certificat tenen un ampli domini d’aquestes tecnologies i disposen de capacitat per aprofitar al màxim les prestacions que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació, de construir usos alternatius i de donar suport a altres persones perquè puguin millorar el desenvolupament de les seves competències.

Model de la prova i accés

Tots el nivells de l'ACTIC passen per una prova unificada, un únic examen de 60 preguntes que s'ha de realitzar en un màxim de 100 minuts. 

Per poder accedir a la prova, cal seguir els següents passos: 

  1. Inscriure's al portal i s'ol·licitar l'accés accedint a l’opció 'Inscripció d'aspirant', confirmant-la en un termini de 24 hores. També, si s'escau, demanar l'exempcio o bonificfació per al pagament i l'adaptació de la prova.
  2. Pagar a la taxa, o obtenir-ne l'exempció. Consulta preus aquí. 
  3. Reservar el centre, el dia i l'hora per a fer la prova, amb una antelació mínima de 7 dies naturals, de 15 si cal adaptar la prova. Es pdorà fer els dies laborables de dilluns a divendres, entre les 8h i les 20h, i els dissabtes entre les 8h i les 13h. El termini màxim per fer la prova és de 3 mesos, i per a modficar la reserva, de 7 dies abans del dia que ha estat reservat. 
  4. Avaluació de la prova. Si se suspén, no es podrà tornar a sol·licitar una reserva fins dos mesos després.
  5. Si se supera, descàrrega del certificat des del perfil crear a la inscripció.

Pel que fa a la preparació de la prova, assenyalar que cada persona ho pot fer pel seu compte a partir del Currículum Formatiu que la Generalitat posa a disposició de les persones aspirants. A més, diferents entitats i acadèmies de formació d’arreu del país ofereixen cursos de preparació.

 

Més informació

Per obtenir més informació, es pot contactar amb l’Oficina Gestora ACTIC o trucant al 012.

Comparteix i difon