Tret de sortida a la facturació electrònica entre empreses: què passarà amb Veri*factu?
Comparteix
La nova regulació activa els terminis per implantar la facturació electrònica entre empreses i entitats. El calendari conviu, però, amb un ajornament de Veri*factu fins al 2028.
S’acaba de publicar la darrera norma que mancava per poder posar en marxa el rellotge dels terminis per a l’aplicació de la part de la Llei “Crea i Creix” que regula les obligacions de facturació electrònica entre empreses, anomenades B2B.
En paral·lel, s’ha difós la notícia del probable retard a la data efectiva d’aplicació de la Llei antifrau i de Veri*factu, que havia d’entrar en funcionament l’1 de gener de 2027, i s’ha anunciat que ara ho farà el 6 d’octubre de 2028, que és la data límit perquè les entitats que facturin per sota dels 8 milions d’euros hagin d’aplicar la normativa de les operacions B2B.
En què consisteix l’Ordre que s’ha publicat i quin és el seu impacte
L’Ordre HAC/1028/2026, de 2 d’octubre, regula la solució pública de facturació electrònica i ve a completar les altres dues normes prèvies, la Llei 18/2022, de Creació i creixement d’empreses, i el Reglament RD 238/2026, que desenvolupa el sistema i estableix els requisits tècnics i d’informació, i el de les plataformes d’intercanvi de factures. Amb la publicació d’aquest tercer element, comencen a comptar els terminis establerts per a la seva implementació. L’entrada en vigor de l’Ordre és del dia següent a la seva data de publicació al BOE, és a dir, el 6 d’octubre de 2026.
Aquesta normativa en el seu conjunt té com a objectiu impulsar la digitalització empresarial, reduir els costos de gestió, augmentar la transparència i reduir la morositat en els pagaments.
L’objectiu concret de l’Ordre és la de regular la creació d’un repositori públic universal de les factures electròniques B2B, és a dir, aquelles en les quals tant l’emissor com el receptor actuen dins d’un entorn empresarial. Per tant, no afecta a les factures emeses a persones físiques particulars, que no estiguin actuant com a professionals autònomes.
També garanteix que hi hagi un lloc a on es puguin intercanviar les factures generades per plataformes o programes privats, en ocasions amb diversos llenguatges de programació.
A més, permet fer el seguiment dels estats de les factures (acceptades o rebutjades) i el seu pagament, cobrament o fins i tot, impagament. Per tant facilita el control de si s’estan complint o no els terminis màxims de pagament, que és de 60 dies.
Aspectes més rellevants de la nova norma
Malgrat que la implementació de la facturació B2B parteix d’una iniciativa del Ministerio d’Economia, aquest ha delegat en l’Agència Tributària la funció de gestionar aquest repositori obligatori per a totes les factures intercanviades entre qui actuï com a empresari. La generació o intercanvi pot ser fet des de la pròpia plataforma pública, o bé des del software o programari de gestió en una plataforma privada que pugui tenir l’empresa o entitat. Si és el segon cas, en el moment de l’emissió es genera una còpia fidel electrònica a la plataforma privada, i aquesta necessàriament haurà de ser en format UBL. La còpia haurà de contenir tota la informació fiscal rellevant de la factura original.
Per tant, les empreses i entitats que no utilitzin directament la solució pública, hauran de disposar de un programari adaptat a aquest llenguatge i model semàntic, que estan alineats amb els estàndards europeus de facturació.
Les factures hauran de contenir un codi únic, format pel NIF de l’emissor més una sèrie, un número i la data d’expedició. Aquest codi servirà per evitat duplicitats, identificar pagaments, comunicar no conformitats i també comunicar cobraments i impagaments, en el seu cas.
Obligacions per als destinataris de les factures
Les entitats receptores de les factures estaran obligades a comunicar el rebuig de la factura, si és que no estan d’acord amb ella, indicant la data i el motiu del rebuig, què podrà ser per temes comercials o bé perquè sigui una factura particular o no afecta a l’activitat econòmica de l’entitat.
També haurà de comunicar la data del pagament o bé la data de venciment i, en alguns casos particulars, fins i tot la data de recepció dels productes o serveis. Tanmateix, l’empresa emissora de la factura també podrà comunicar el cobrament o impagament de la mateixa, i si té discrepàncies respecte de la informació aportada pel seu client.
Per tal de facilitar la tramesa de tota la informació respecte de les conformitats i els pagaments, és molt aconsellable que les entitats disposin de un programari de gestió compatible que permeti complir amb les obligacions sense necessitat d’entrar directament a la plataforma pública. Aquesta solució informàtica haurà de ser, a més, compatible amb Veri*factu i sistemes anàlegs, com el SII per gran empreses o el Ticketbai de les administracions tributàries forals de Navarra i País Basc.
Control de la morositat
Per tal d’acomplir amb un dels principals objectius de la normativa, l’Agència Tributària disposarà per primer cop dels terminis de pagament i cobrament reals que té el teixit empresarial espanyol.
Aquesta informació serà tractada per un sistema que podrà mesurar de forma massiva els períodes mitjans de pagament, l’incompliment dels terminis màxims i la solvència en general a l’hora de poder afrontar els seus pagaments de les empreses, entitats i professionals. El sistema s’anomenarà “Observatori de la Morositat”.
Entrada en vigor de la obligació
El Reglament publicat anteriorment ja fixava l’entrada en vigor en dos trams, comptant a partir de la publicació d’aquesta Ordre.
En aquelles entitats o empreses que facturin per sobre de 8 milions d’euros, hi haurà un període d’adaptació de 12 mesos, és a dir, hauran d’estar a punt per començar a partir del 6 d’octubre de 2027.
En canvi, les empreses o entitats que facturin per sota d’aquest llindar, tindran 24 mesos d’adaptació, és a dir, a partir del 6 d’octubre de 2028.
En aquests dotze primers mesos de transició, les empreses més grans hauran d’acompanyar la factura electrònica d’un document pdf amb totes les dades de la factura, per tal de facilitar la informació necessària a aquells clients que encara no estiguin obligats.
La solució pública haurà d’estar operativa, com a mínim, dos mesos abans del compliment del primer dels períodes d’adaptació, és a dir, el 6 d’agost de 2027, tot i que l’Agència Tributària preveu que una versió de proves estigui disponible molt abans d’aquesta data.
Afectació a l’entrada en vigor de les obligacions respecte a la normativa antifrau i el sistema Veri*Factu
Tot i que la normativa que afecta els sistemes informàtics de emissió de factures i el sistema de transmissió de la informació a temps real a l’Agència Tributària de les dades bàsiques de totes les factures que es generin amb aquest sistemes conegut com a “Veri*factu”, és totalment diferent i prové del Ministeri d’Hisenda i no del d’Economia, s’ha filtrat la intenció per part del Govern Espanyol de fer una nova modificació al termini d’implementació de la normativa antifrau.
Les notícies provenen de de difusió per part de diverses organitzacions que formen part de l’anomenat “Foro de Asociaciones y Colegios Profesionales Tributarios”, de vàries notes de premsa a on anuncien que han rebut una comunicació interna procedent de l’Agència Tributària amb indicacions de que la implementació de Veri*factu s’ajornarà fins a la data en que les entitats més petites hauran d’haver-se adaptat a la facturació electrònica, és a dir, al 6 d’octubre de 2028.
La decisió ve argumentada en el sentit de han estimat que és més adient fer una transició comuna i coordinada cap al compliment de les dues normes que afecten a la generació de factures, per evitar duplicitats, reduir costos i reforçar l’eficiència del sistema tributari.
La coordinació entre ambdues normatives, a més, permetria anar ajustant durant el període de transició la part tècnica del sistema espanyol amb la del model d’informació digital que serà obligatori en tot l’àmbit de la Unió Europea a partir de 2030, evitant així haver de fer noves adaptacions en els sistemes informàtics de generació de factures en un espai molt reduït de temps.
Malgrat que l’ajornament es dona per fet, no serà segur fins a la publicació al BOE de la norma que ho confirmi, moment en què es produirà previsiblement l’anuncia oficial. Per tant, la data prevista actualment de l’1 de gener de 2027 continua vigent, tot i que hi ha pocs dubtes respecte de que s’acabarà produint l’allargament dels terminis.
Aquest nou canvi de dates donarà més temps a les entitats que anessin amb més retard i encara no haguessin iniciat el seu procés de digitalització en temes de facturació, però no implica que aquelles que ja estiguessin implementant el seu programari adaptat a Veri*factu i a la generació i recepció de factures electròniques (o fins i tot les que ja haguessin finalitzat el procés) hagin de tornar enrere. Totes aquestes mesures per fomentar la digitalització aporten molts més avantatges que el simple compliment de la normativa. Cal aprofitar l’esforç ja realitzat per poder fer de forma immediata una gestió més eficient de l’entitat i, a més, serà una feina que ja tindrà avançada per quan, definitivament, comencin les obligacions legals.
Tres años de retraso y tres prórrogas: el laberinto regulatorio de Verifactu sigue para empresas y autónomos https://t.co/aQISDG70Zn
— El Periódico (@elperiodico) October 7, 2026