Àmbit de la notícia
Tecnològic

Vic teixeix comunitat per combatre la bretxa digital

Entitat redactora
Colectic
  • Una de les sessions de la Xarxa de Facilitació.

La Xarxa de Facilitació Digital de Vic es consolida com un model comunitari d’acompanyament tecnològic, impulsat per entitats, voluntariat i recerca universitària.

La Xarxa de Facilitació Digital de Vic s'ha presentat recentment 'en societat' davant la Unitat d’Innovació Transformativa de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), reunint administracions, entitats i ciutadania en un espai de treball dedicat a dos reptes urgents: el paper de la ciutadania en la ciberseguretat i la necessitat d’una acció comunitària per reduir la bretxa digital.

“La Xarxa de Facilitació Digital de Vic és un projecte comunitari que té com a objectiu principal la inclusió digital a partir de processos d’acompanyament entre la ciutadania”, explica Mar Beneyto, professora de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC i investigadora del Grup de Recerca Educativa i del Laboratori d’Innovació Social Digital de la UVic-UCC.

La Xarxa va començar a gestar-se quan l’Ajuntament de Vic va impulsar el projecte Osona Lab City, que va permetre que diversos agents del territori comencessin a treballar plegats. “Ens vam començar a enxarxar per temes digitals”, recorda Beneyto. “Ens vam posar a debatre, a parlar i a treballar conjuntament sobre com contribuir a reduir la bretxa digital a la ciutat”.

La bretxa digital, però, no afecta només persones grans. “Quan parlem de bretxa digital sempre imaginem la gent gran i l’ús dels dispositius mòbils”, explica. “Però la bretxa digital és molt més àmplia. La detecció de necessitats parteix del CAP, amb l’ús de La Meva Salut, i arriba fins a la gent jove, que sovint troba un embolic fer-se l’IdCAT o gestionar tràmits digitals. No hi ha punts físics on resoldre-ho, i per això veiem la necessitat de generar espais d’aprenentatge compartit”.

Actualment, la Xarxa està formada per l’Ajuntament de Vic, la Comunalitat de Vic, el Punt Òmnia Pla del Remei, la Creu Roja Osona, el Laboratori d’Innovació Social Digital de la UVic-UCC i el Centre d’Atenció Primària El Remei. La seva estructura combina un equip motor i una xarxa d’entitats col·laboradores que aporten espais i voluntariat.

La Universitat hi té un paper clau. “L’impacte de la feina que fa la UVic-UCC és a dos nivells”, explica Beneyto. “D’una banda, formem persones voluntàries, enriquint la seva capacitat i competència formativa. De l’altra, això té un impacte directe en la qualitat de l’acompanyament a la ciutadania, perquè són voluntàries més preparades per ajudar”.

Una resposta comunitària a un repte global

La Xarxa de Facilitació Digital de Vic vol ser molt més que un servei d’atenció puntual. Aspira a convertir-se en un model replicable per a altres municipis que busquen democratitzar l’accés a la tecnologia. “L’impacte que busquem és generar una ciutat més cohesionada”, afirma Beneyto. “Que les pròpies veïnes siguin capaces d’autoorganitzar-se i donar resposta a necessitats bàsiques de la població, com l’accés a tràmits o a coneixements tecnològics”.

La dinàmica de cada espai també influeix en l’èxit del projecte. “Depèn d’on es fa el punt i de la dinàmica que tingui l’espai, aconseguim més fàcilment generar suport mutu i autoorganització”, explica. “Hi ha llocs on aquesta cultura comunitària ja existeix i això facilita molt la feina”.

La Xarxa de Facilitació Digital de Vic demostra que la inclusió digital no és només una qüestió de recursos tecnològics, sinó sobretot de relacions humanes, confiança i comunitat. En un moment en què la digitalització accelera desigualtats, Vic aposta per un model que posa les persones al centre i que entén la tecnologia com un dret i no com un privilegi.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari