• Bloc Xarxanet
  • Voluntariat.org
  • Blocs d'entitats
  • Sobre el projecte
  • Contactar
  • Registreu-vos
  • Inicieu sessió
  • Què ofereix xarxanet.org?
  • Troba la teva entitat
  • Quiosc Associatiu
  • Fes-te voluntari
  • Butlletins
Xarxanet
  • Inici
  • Recursos
    • Económic
    • Formació
    • Informàtic
    • Jurídic
    • Projectes
    • General
  • Notícies
    • Ambiental
    • Comunitari
    • Cultural
    • Social
    • Internacional
    • Econòmic
    • Formació
    • Informàtic
    • Jurídic
    • Projectes
  • Agenda
    • Actes
    • Cursos
    • Esdeveniments antics
  • Finançament
    • Públic
    • Privat
    • Premis
    • Subvenció
    • Beques
    • Altres
  • Biblioteca
  • Què pots fer a Xarxanet?
    • T'ajudem?
    • Publica continguts
    • Assessora't gratuïtament
    • Crea una pàgina web
    • Fes córrer la veu
    • Publica el teu esdeveniment
  • Àmbits associatius
    • Ambiental
    • Comunitari
    • Cultural
    • Social
    • Internacional
      • Notícies
      • Noticias
      • News
  • Serveis d'Assesorament
    • Econòmic
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Formació
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Informàtic
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Jurídic
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies
    • Projectes
      • Formulari d'asessorament
      • Consultes freqüents
      • Recursos
      • Notícies

Cap a on va el comerç just?

Inici » Internacional » Cap a on va el comerç just?
  • Comerç just. Imatge CC de http://www.flickr.com/photos/riot/402573680/

    Comerç just. Imatge CC de http://www.flickr.com/photos/riot/402573680/

  • Fairtrade coffee. Imatge CC de Flickr: www.flickr.com/photos/nyoin/2534708848/

    Fairtrade coffee. Imatge CC de Flickr: www.flickr.com/photos/nyoin/2534708848/

  • Productes de comerç just. Imatge CC flickr.com/photos/imagenenaccion/6424144867/

    Productes de comerç just. Imatge CC flickr.com/photos/imagenenaccion/6424144867/

  • Festa comerç just. Imatge CC flickr.com/photos/coordongdlleida/4496266191

    Festa comerç just. Imatge CC flickr.com/photos/coordongdlleida/4496266191

Etiquetes

  • comerç just
  • consum responsable
  • Esther Vivas
  • Intermon Oxfam
  • reportatges
  • SETEM Catalunya
  • sobirania alimentària
  • Xarxa de Consum Solidari

Fitxers adjunts

  • Versió per a imprimirVersió per a imprimir
  • Envia a un amicEnvia a un amic
  • Versió PDFVersió PDF

El moviment del comerç just té una trajectòria de més de 40 anys. Durant aquest temps ha anat evolucionant i s'han plantejat nous reptes. "Cap a on va el comerç just?" és el títol d'un llibre coordinat per Xavier Montagut i Esther Vivas l'any 2008, que perfilava una nova perspectiva del comerç just, de la mà de la sobirania alimentària.

Tweet
Bookmark/Search this post with
  • La Tafanera
  • Meneame
  • del.icio.us
  • Digg
  • Diigo
  • StumbleUpon

05/06/2012 - 13:05

Entitat redactora: Ravalnet

Assegurar als treballadors/ores un salari digne, fomentar la igualtat entre homes i dones i el respecte al medi ambient, fer que l'activitat econòmica repercuteixi positivament en la comunitat i eliminar el treball infantil són alguns dels pilars del comerç just. Aquest moviment internacional, iniciat a a meitats dels anys seixanta a Bèlgica i als Països Baixos, s'ha estès i integra en l'actualitat a milers d'ONG, botigues, cooperatives i col·lectius de productors d'arreu del món.

Des dels seus inicis, l'objectiu ha estat lluitar per una major justícia i igualtat de condicions en el terreny del comerç mundial, tot donant suport a petits productors dels països empobrits.

Aquest vídeo de l'Agència Catalana del Consum explica les bases d'aquest moviment i mostra la feina que fan l'empresa Alternativa3 i l'ONG SETEM Catalunya.

Malgrat la crisi, el comerç just ha continuat creixen any rere any. L'informe El Comercio Justo en España 2010. Crisis, impactos y alternativas de la Coordinadora Estatal de Comercio Justo (CECJ) assenyala que la facturació total registrada pels articles de comerç just durant el 2010 va ser de 22'5 milions d'euros, fet que suposa un increment del 24% respecte al 2009 i del 33% des de 2008.

A més, Catalunya és la comunitat autònoma que més ha contribuït a l'augment de les vendes espanyoles, segons l'informe El comerç just a Catalunya 2009 de SETEM.

A Catalunya ONG com SETEM, la Xarxa de Consum Solidari o Intermón Oxfam tenen botigues de comerç just. A més, des del 2008, i arran de la creació del segell de comerç just, també pots trobar productes certificats a grans superfícies, un pas que ha augmentat les vendes però que també ha generat un debat dins el moviment.

Un segell polèmic

Avui en dia, el segell Fairtrade serveix per identificar aquells productes que són de comerç just. La creació d'aquest segell, però, va ser polèmic, ja que a partir de la certificació qualsevol supermercat o gran superfície va quedar legitimada per vendre un producte de comerç just. Fins a aquell moment era la botiga de comerç just la que certificava l'origen del producte.

D'una banda, aquest fet ha donat més visibilitat al comerç just i l'oportunitat d'augmentar les vendes, però algunes entitats han criticat que, d'altra banda, la indústria agroalimentari l'ha fet servir com a instrument de màrqueting i de neteja d'imatge. N'és un exemple el cas de la cadena de cafeteries Starbucks, que l'any 2010 va anunciar que comercialitzaria a Europa el 100% del seu cafè exprés com a cafè de comerç just certificat per l'Associació del Segell FLO.

La Xarxa de Consum Solidari va denunciar que mentre comercialitzava cafè amb el Segell FLO, aquesta empresa intentava patentar una varietat de cafè, donava suport a les guerres a l'Iraq, Afganistan i Kuwait, i es declarava partidària de portar armes de foc en els espais públics.

SETEM també va mostrar la seva preocupació per la possible rebaixa dels criteris i els estàndards que podria produir el fet que Starbucks es convertís en el comprador més gran de comerç just; i per la possible potenciació d'un comerç que, amb les mateixes característiques del model neoliberal dominant, relegués el paper de les persones productores en simples proveïdores i no al d'agents actius del seu propi desenvolupament.

Més enllà del comerç just: Sobirania alimentària i consum responsable

El comerç just és cada cop més conegut, iniciatives com la Festa del Comerç Just i la Banca Ètica l'han anat donant a conèixer i, en l'actualitat, qui més qui menys n'ha sentit a parlar. Així, moltes persones podrien donar resposta a la pregunta: "Què és el comerç just?". Això no vol dir, però, que només hi hagi una manera de definir-lo i entendre'l. La consolidació de les organitzacions de comerç just ha fet florir una sèrie de debats sobre el model de comerç just i les estratègies de futur del moviment.

Els nous plantejaments reivindiquen tant la justícia en la producció en origen com en la venda final i qüestionen la visió estrictament Nord-Sud, exigint un model de comerç amb justícia també Nord-Nord i Sud-Sud. Es tracta d'una visió que planteja un model de comerç just transformador, oposant-se a la seva venda en grans superfícies.

Tan important és pagar un preu digne al productor com que en la transformació i l'elaboració del producte, així com en la venda final, no intervinguin multinacionals i cadenes agroalimentàries.

La Xarxa de Consum Solidari afirma, per exemple, que "cal vincular el comerç just a la defensa del dret a la sobirania alimentària i a la promoció dels circuits curts i el comerç de proximitat". Sota aquests principis, no s'haurien d'importar productes que es produïssin a casa nostra amb components socials i ecològics equivalents, ja que l'impacte ecològic de la seva importació no justifica els beneficis que pugui aportar al seu consum. D'aquesta manera, es vincula el comerç just amb el consum ecològic i de proximitat i la lluita per la sobirania alimentària.

Aquesta entitat defensa una perspectiva global del comerç just, "un comerç just que defensa el dret a la sobirania alimentària, a la terra, a les llavors, a produir i a consumir lliurament".

Comentaris

Envia un nou comentari

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <hr> <b> <u> <acronym> <abbr>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

CAPTCHA
Aquesta pregunta es per veure si realment ets una persona i no un generador de spam.

Contingut Relacionat

Notícia Social

Hi ha alternatives: Vesteix de Comerç Just!

Utilitza la força que com a consumidor tens: compra Comerç Just, una alternativa real i al teu abast que ajuda a millorar les condicions laborals de moltes persones.

Notícia Projectes L'espai de coworking MOB // Makers of Barcelona

Com pot ajudar el coworking a les entitats sense afany de lucre?

El 24 i 25 de maig Barcelona acull la Coworking Spain Conference, que girarà al voltant dels nous models de treball i la societat col·laborativa. Cada cop se sent a parlar més del coworking o cotreball, però normalment es relaciona amb persones emprenedores i freelance. Podria, però, ser també una opció per a les entitats?

Propers esdeveniments d'agenda

    Primer testing d'insectes i altres invertebrats al riu Ripoll
    26/05/2013 - 08:00
    26a edició de la Diada de la Puntaire
    26/05/2013 - 10:00
    La gestió de les cooperatives de treball
    27/05/2013 - 11:36

Veure tots

Convocatòries de finançament

    XI Convocatòria d'Ajuts a Projectes de Cooperació per al Desenvolupament
    Subvencions per a projectes de promoció de l'educació en l'àmbit d'Educació i Infància a Lleida
    Subvencions per a entitats en l'àmbit de la cultura a la ciutat de Lleida

Veure tots

II Congrés Europeu del Voluntariat


Tags in Etiquetes

altaveu de les cultures ambiental associacionisme barcelona campanya catalunya comerç just comunicació concurs cooperació crisi cultura curs desenvolupament discapacitat dones drets humans educació entitat entitats exclusió social exposició FCVS finançament formació Fundació Pere Tarrés gent gran immigració Infància Internet jornada joventut joves Medi Ambient mediambient ong participació pau PFVC pobresa premi premis salut social solidaritat sostenibilitat subvencions tercer sector TIC voluntariat
més Tags
  • Crea un compte nou
  • Demana una contrasenya nova
  • Sobre el projecte
  • Contacte
  • Avís legal
  • Entitats promotores
  • Entitats col·laboradores
  • Mapa Web

Segueix-nos a les xarxes socials

  • Logo Facebook
  • Logo Facebook
  • Logo Twitter
  • Logo Twitter
  • Logo YouTube
  • Logo Flickr
  • Logo Slideshare
  • Logo RSS
Desenvolupament web per Equilibri

Xarxanet.org és un projecte de

  • Logo Generalitat